Zo ziet het personeelstekort er in het basis- en voortgezet onderwijs uit

De zomerperiode is bijna voorbij. Vanaf volgende week zitten alle leerlingen in de schoolbanken en staan docenten weer voor de klas. Dat laatste blijkt niet altijd even makkelijk te gaan. Nederland kampt nog altijd met een personeelstekort in het onderwijs. In dit artikel lees je hoe het staat met het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs.

Dat scholen nog altijd moeite hebben met het vinden van leraren heeft volgens Freek Kalkhoven, arbeidsmarktadviseur bij het UWV, verschillende oorzaken. Hij meldt aan NU.nl dat het te maken heeft met de vergrijzing, uitval van startende leerkrachten die het onderwijs snel verlaten en weinig instroom vanuit docentenopleidingen. 

Uit onze data blijkt ook dat er nog altijd veel gezocht wordt naar leraren; er waren dan ook de afgelopen tijd veel openstaande vacatures. In totaal ruim 58.000 vacatures in het basis- en voortgezet onderwijs. Zelfs in de vakantieperiode zijn onderwijsinstellingen nog bezig met het werven van personeel, terwijl dit normaal gesproken voor de meeste sectoren een rustige periode is. Hieronder zie je de trend van openstaande vacatures in basis- en voortgezet onderwijs. We bekijken de periode van januari tot en met juli.

Wat opvalt, is dat de vraag naar onderwijsgevenden in het voortgezet onderwijs een stuk hoger ligt vergeleken met het basisonderwijs. In de maanden april, mei en juni is het aantal openstaande vacatures erg hoog. Onderwijsinstellingen gaan in deze periode op zoek naar personeel voor het nieuwe schooljaar en hopen in deze maanden voldoende tijd te hebben om de bezetting rond te krijgen. Dit zien we ook terug in het basisonderwijs. Het behalen van dit voornemen is alleen niet helemaal gelukt, ondanks de daling in juli staan er vrij veel vacatures open, terwijl de vakantie dan al begonnen is. Ook in de vakantie wordt er dus actief gezocht.

Functietitels met de meeste vraag

Naar welke functietitels is dan de meeste vraag in het basis- en voortgezet onderwijs? Hieronder vind je de top 10 functietitels. In deze lijst zien we terug dat er vooral veel vraag is naar docenten die lesgeven in een taal. 

Grote vraag in de Randstad

Op het moment dat we over het lerarentekort horen of lezen, zien we vaak dat dit probleem zich afspeelt in de Randstad. Uit onze data blijkt inderdaad ook dat er veel vraag is naar onderwijsgevenden in de Randstad, zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs. De top 3 komt bij beide uit de Randstad. 

Wat verder opvalt, is dat in het basisonderwijs het tekort zich meer centreert in het westen van het land, terwijl bij het voortgezet onderwijs de spreiding groter is. Hier komen ook meer gemeenten naar voren uit het zuiden en oosten van het land. 

Leeftijdsklassen bij top 3 functietitels

Eerder noemden we al dat de vergrijzing en de lage instroom vanuit docentenopleidingen oorzaken zijn van het tekort. Hoe zit dit bij de top 3 meest gevraagde functietitels? In samenwerking met Intelligence Group hebben wij ook inzicht in de data van doelgroepen. En kunnen wij de leeftijdsklassen inzien.

Als we kijken naar de functietitel leerkracht, zien we dat 29% van de leerkrachten onder de leeftijdsklasse 25-34 jaar valt en 28% boven de 50+ is. Bij docent Nederlands is 30% tussen de 25-34 jaar en 22% is 50+. Dit geldt ook voor de docent wiskunde.

Het percentage 50-plussers is bij deze functies niet extreem hoog, waardoor de vergrijzing misschien niet direct een groot probleem vormt. Ook de instroom vanuit opleidingen ligt procentueel niet heel laag. Maar met het oog op de toekomst zou het misschien beter zijn als de percentages van jongere leeftijdsgroepen hoger komen te liggen. Want wat opvalt, is dat de leeftijdscategorie 35-49 jaar bij alle functietitels het hoogste percentage heeft. Met de vergrijzing in gedachten, kan dit op de lange termijn wel problemen opleveren. 

Belangrijkste pullfactoren

Als het werven van personeel moeilijk is, is het misschien tijd voor een andere aanpak. Het kan voor werkgevers en bemiddelaars handig zijn om te kijken naar de wensen van werkzoekenden, ofwel de pullfactoren, en deze factoren vervolgens te vermelden in vacatureteksten. Goede pullfactoren kunnen de aantrekkelijkheid van je vacature vergroten. We bekeken de belangrijkste factoren voor de top 3 functietitels.

De functies docent Nederlands en wiskunde hebben een vergelijkbare top 3. Wat opvalt, is dat de factor werksfeer als enige bij de functie leerkracht bovenaan staat. Leerkrachten verkiezen dus een goede sfeer boven een goed salaris. Ook vinden ze het als enige belangrijk dat ze een vast contract krijgen aangeboden. Als werkgever of bemiddelaar kun je hier je voordeel uithalen en een poging doen om het lerarentekort bij jouw onderwijsinstelling kleiner te maken.

Meer weten over arbeidsmarktdata?

Jobdigger biedt arbeidsmarktdata in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Deze data wordt continu geupdate en is altijd toegankelijk voor gebruikers van Jobdigger. Vind de nieuwste vacatures en maak gebruik van markt-, bedrijfs- en doelgroepanalyses. Meer weten of een gratis en vrijblijvende demo aanvragen? Neem gerust contact op met één van onze collega’s.

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg dan ook onze LinkedIn-pagina.




Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Wil je Jobdigger zien?

Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan

Online demo aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van al ons nieuws?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!