Er stonden nog nooit zoveel files op de weg als in 2023, schrijft de NOS in dit artikel. Ten opzichte van 2019, het jaar voor corona, nam de overlast door files met bijna 7 procent toe in 2023. Bovendien voorspelt de ANWB een verdere toename van het aantal auto’s en files in 2024. Wat zijn de gevolgen van deze toenemende verkeersproblematiek voor de arbeidsmarkt van de wegenbouw? Hoe ontwikkelde de vraag naar personeel zich en welke organisaties hadden de meeste vacatures openstaan? Lees het in dit artikel en ontdek welke kansen en uitdagingen er liggen.
In 2023 waren er meer wegwerkzaamheden nodig dan in de jaren daarvoor. Ook moest er langdurig achterstallig onderhoud uitgevoerd worden en dat zorgde voor meer wegafsluitingen. Je kunt je voorstellen dat voor deze werkzaamheden personeel nodig is zoals projectleiders, werkvoorbereiders en uitvoerders in de wegenbouw. Om inzicht te krijgen in hoe de vraag voor de wegenbouw eruit zag in 2023, kijken we naar de functiegroepen ‘technici op het gebied van weg- en waterbouw, weg- en waterbouwkundig ingenieurs en ongeschoolde arbeiders in de weg- en waterbouw’.
Als we kijken naar de trend van het aantal vacatures in 2023 binnen de wegenbouw, zien we dat het aantal vacatures het gehele jaar hoog is: elke maand worden er duizenden nieuwe vacatures geplaatst door bedrijven.
In januari stonden er meer dan 6.000 vacatures open en dat aantal steeg in februari naar bijna 7.500 nieuw geplaatste vacatures. Vervolgens bleef de vraag hoog tot en met oktober. In november en december daalde de vraag relatief sterk. De aanhoudende vraag naar personeel in de wegenbouw zou dus een gevolg kunnen zijn van de aanhoudende druk op het wegennet. In totaal stonden er mer dan 84.000 vacatures open in 2023.
De vraag naar personeel was dus hoog in 2023. Maar naar welke functies was nu de meeste vraag? Hieronder vind je een top 10 van de meest gevraagde functietitels die wij terug zagen in vacatures:
Welke directe werkgevers waren in 2023 vooral op zoek naar personeel in de wegenbouw? Hieronder zie je de top 10 grootste directe werkgevers van 2023.
Dat er veel architecten- en ingenieursbureaus in deze top 10 staan, is niet zo heel gek. Opvallend is wel dat de Gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat als enige overheidsorganisaties relatief hoog in dit lijstje staan.
Binnen hoeveel dagen vult een bemiddelaar een vacature in de bouw in vergeleken met een directe werkgever? In de afbeelding hieronder zie je de gemiddelde invultijd van een vacature voor de functiegroep ‘weg- en waterbouwkundig ingenieurs’. Hierin zien we dat een bemiddelaar veel sneller een vacature invulde dan een werkgever zelf in de afgelopen jaren. Alleen in het afgelopen kwartaal nam de invultijd van vacatures voor bemiddelaars toe en voor directe werkgevers af, maar nog altijd werden vacatures in deze functiegroep door bemiddelaars in Q4 2023 10 dagen eerder ingevuld dan door directe werkgevers.
De ANWB voorspelt in het nieuwsartikel van de NOS dat de druk op het wegennet in 2024 alleen maar verder toeneemt. Op basis hiervan zal de vraag naar personeel naar verwachting ook hoog blijven voor deze sector. Ook door de kortere invultijd bij bemiddelaars zijn werkgevers misschien ook eerder geneigd hun vacature te laten vervullen door een bemiddelaar. Hier liggen dus misschien ook wel kansen voor bemiddelaars. Daarnaast is het belangrijk om goed inzicht te krijgen in de markt en in de verschillende doelgroepen. Jobdigger beschikt over alle relevante arbeidsmarkt- en doelgroepdata om de juiste inzichten te verkrijgen.
Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten over onze arbeidsmarktdata? Neem gerust contact met ons op of vraag een gratis demo aan!
Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan