Als bemiddelaar of recruiter ben je voortdurend op zoek naar manieren om de juiste kandidaten te vinden voor verschillende functies. Daarvoor is inzicht in de arbeidsmarkt belangrijk. Door het hebben van kennis van de markt, kun je effectieve wervingsstrategieën ontwikkelen en je aanbod optimaal positioneren. Maar hoe pas je arbeidsmarktdata toe in je werving? We leggen het je uit aan de hand van de data voor een medewerker klantenservice.
Laten we eerst eens bekijken hoe de arbeidsmarkt er voor de medewerker klantenservice uitziet. In het derde kwartaal van 2024 zijn er bijna 10.000 nieuwe vacatures online geplaatst voor deze functie. Dit toont aan dat er veel vraag is naar klantenservice medewerkers.
Daarnaast zien we dat intermediairs er in het afgelopen kwartaal gemiddeld 23 dagen over doen om een vacature voor de medewerker klantenservice in te vullen. Dat is 12 dagen sneller dan wanneer een directe werkgever zelf gaat werven voor deze functie. Werkgevers doen er gemiddeld 35 dagen over in het afgelopen kwartaal. Met dit inzicht, in combinatie met de druk op de arbeidsmarkt, kun je als werkgever overwegen om een bemiddelingsbureau te vragen bij het werven voor deze functie.
Wanneer je veel openstaande vacatures hebt en de markt bijvoorbeeld krap is, is het een goed idee om de wervingsmogelijkheden te verbreden. Dat kan door werven op basis van skills. Met werven op basis van skills verbreed je je kandidatenpoule, doordat je verder kijkt dan alleen een relevant opleidingsniveau of behaald diploma. Hieronder vind je de belangrijkste skills voor een medewerker klantenservice. Door deze skills te verwerken in je vacaturetekst of advertentie, herkent iemand die misschien niet helemaal aan de harde functie-eisen voldoet juist alsnog in de vacature.
Jobdigger biedt arbeidsmarktdata in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Deze data wordt continu geüpdatet en is altijd toegankelijk voor gebruikers van Jobdigger. Vind de nieuwste vacatures en maak gebruik van markt-, bedrijfs- en doelgroepanalyses. Meer weten of een gratis en vrijblijvende demo aanvragen? Neem gerust contact op met één van onze collega’s.
Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg dan ook onze LinkedIn-pagina.
Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan