‘Hoe kunnen we kennis beter laten circuleren en zorgen we dat deze kennis, van onder andere de arbeidsmarkt, terecht komt bij bedrijven?’ Met deze vraag houdt onderzoeks- en adviesbureau Birch zich al sinds 2011 bezig. Toen steeds meer organisaties zochten naar manieren om overheid, onderwijs en het bedrijfsleven goed samen te laten komen, groeide Birch uit tot een bedrijf dat steeds meer impact kon maken op het gebied van innovatie en de kenniseconomie. Deze impact is zichtbaar in veel regio’s, van Zeeuws-Vlaanderen tot Noord-Holland, waar Birch overheden, onderwijsinstellingen en board adviseert. Deze adviezen zijn niet alleen gebaseerd op een luisterend oor; de adviseurs van Birch houden er namelijk van om de data in te duiken en analyses uit te voeren. Hiervoor gebruiken ze verschillende bronnen, waaronder de arbeidsmarktdata van Jobdigger.
We spreken met Jan Peter van den Toren en Erdem Bagir van Birch over de ontwikkeling van het bedrijf, het gebruik van arbeidsmarktdata in hun werk én bespreken we een recent afstudeerproject van een student aan Tilburg University waarvoor Jobdigger de belangrijkste data heeft geleverd. Jan Peter vertelt hoe Birch de afgelopen jaren is gegroeid, in zowel omvang als de impact die zij hebben met maatschappelijke waarde. “We voelen ons verbonden met de regio’s en willen ook veranderingen bewerkstelligen. We werken hierin veel samen met overheid en onderwijs. Niet alleen als hun adviseur maar ook als onze kennispartner. Zo zijn Tilburg University en Universiteit Utrecht partners waarmee we samen onderzoeken oppakken”. Deze onderzoeken lopen ver uiteen, van analyseren hoe een gemeente haar omgeving aantrekkelijker kan maken voor bewoners en bedrijven, tot advies over hoe bedrijven nieuwe medewerkers met de juiste skills en vaardigheden kunnen vinden.
In 2015 kwam Birch voor het eerst in aanraking met Jobdigger, toen het zich bezighield met de vragen ‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen? Waar op de arbeidsmarkt is er een tekort – of juist een overvloed aan skills?’. Iets waar Jobdigger ook al langere tijd – en nog steeds- mee bezig is. Enkele jaren later kwam Birch weer in de lucht tijdens een samenwerking met Universiteit Utrecht en Tilburg University. Zij onderzochten hoe regio’s reageerden op de inslag van de coronacrisis. In deze en andere onderzoeken die Birch uitvoert, is arbeidsmarktdata een belangrijke factor. Sinds 2020 levert Jobdigger op-maat-gemaakte datafeeds aan Birch waarmee het, gecombineerd met andere bronnen, grondige analyses uitvoert en passende adviezen kan geven. “De samenwerking bevalt goed; samen kijken we bij ieder project naar wat nodig én mogelijk is”, aldus Erdem. “We ontvangen altijd een schone dataset waarmee we goed kunnen werken. Deze vullen we waar nodig aan met andere data”. De onderzoeken die Birch uitvoert, zijn soms experimenteel van aard. “Niet alleen wat we onderzoeken gaat vaak over nieuwe trends, maar ook de manier waarop we dit doen”, laat Jan Peter weten. “We werken vaak met innovatieve methoden en daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij”.
Vanuit de samenwerking met Tilburg University worden regelmatig ook afstudeeronderzoeken uitgevoerd op vragen die Birch aanlevert. In zijn rol als Professor of Practice aan de universiteit brengt Jan Peter daarnaast vragen vanuit de regio naar de universiteit. Meerdere studenten hebben de afgelopen periode zo hun thesis geschreven door gebruik te maken van arbeidsmarktdata. Zo gebruikte Mees van Veldhoven, student strategic management, arbeidsmarktdata van Jobdigger. Hij onderzocht voor organisatie Midpoint het effect van investeringen die bedrijven doen in digitalisering. Met de data van Jobdigger onderzocht hij of je op basis van de vacatureteksten die een bedrijf deelt, kunt zeggen hoe digitaal dit bedrijf is.
Deze data koppelde Mees vervolgens aan bedrijfsinformatie uit ORBIS en company info. Vanuit de verwachting dat digitalisering tot een beter bedrijfsresultaat leidt, werd gekeken of woorden die te linken zijn aan digitalisering, zoals cloud, AI, BI en namen van programma’s en digitale skills, voorkomen in vacatureteksten. Bedrijven zijn daar vervolgens op geclassificeerd en er werd bij ruim 400 bedrijven financieel-economische data opgehaald. Zo legde Mees een link tussen digitalisering en financiële gezondheid. Het resultaat? Vrijwel alle bedrijven profiteren van digitalisering, maar grote bedrijven doen dit meer dan kleine bedrijven. En het effect van digitalisering op het bedrijfsresultaat is groter wanneer bedrijven zich bevinden in een kwalitatief goed ‘entrepreneurial ecosystem’. Dat is weer een aanbeveling voor regionale organisaties als Midpoint.
Benieuwd hoe arbeidsmarktdata jouw organisatie kan helpen? De data van Jobdigger kan op verschillende manieren gebruikt worden in werk- en organisatieprocessen. Meer weten over de mogelijkheden? Vraag het aan één van onze data-experts via de contactmogelijkheden op de website.
“We werken vaak met innovatieve methoden en daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij”.
Jan Peter van den Toren
Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan