De komst van ChatGPT in de wereld kan worden omschreven als een baanbrekende ontwikkeling op het gebied van kunstmatige intelligentie. ChatGPT opent deuren in veel sectoren. Van klantenservice tot marketing en van technische ondersteuning tot onderwijs. Maar wat zien we er tot nu toe van terug in vacatures in Nederland? Wordt ChatGPT in veel vacatures genoemd? En op welke manier is er vraag naar? Wij brengen het in beeld met onze arbeidsmarktdata. Lees het hier!
We brengen de ontwikkeling van ChatGPT op de arbeidsmarkt in beeld met Jobdigger Insights. In onderstaande grafiek is te zien dat we in het eerste kwartaal van 2023 een stijging zien in het aantal vacatures waarin ChatGPT wordt benoemd. Het gaat iedere maand om tientallen vacatures waarin we de term ‘ChatGPT’ terugvinden. Rond halverwege mei ging het om bijna 200 vacatures. We zien dat deze stijging doorzet. Aan de hand van de grafiek zouden we kunnen zeggen dat organisaties direct op deze ontwikkeling anticiperen, aangezien de tool in november gelanceerd werd. Naar verwachting zal de stijging van het aantal keer dat ChatGPT in vacatures benoemd wordt ook in het tweede kwartaal van 2023 doorzetten.
Ook hebben we in kaart gebracht hoe het aantal vacatures met ChatGPT op de arbeidsmarkt in Nederland is verspreid. Bekijk hieronder de heatmap.
In welke branches wordt ChatGPT nu benoemd in vacatures? De functietitel waar ChatGPT het vaakst wordt genoemd is voor de functie Software Engineer. Vervolgens zien we dat de tool vooral in marketing gerelateerde vacatureteksten terugkomt. Bekijk hieronder voor welke functies ChatGPT het vaakst in vacatures wordt benoemd.
Het is niet alleen interessant om te weten of ChatGPT benoemd wordt in vacatures, maar ook op welke manier het beschreven staat in een vacaturetekst. Omarmen organisaties deze tool en hoe willen ze ChatGPT gebruiken in hun dagelijkse werk? Als we kijken naar een aantal vacatures uit de marketingbranche, lezen we veel terug dat organisaties ChatGPT gebruiken als ondersteuning in hun dagelijkse werkzaamheden. Bijvoorbeeld voor het creëren van content. Soms wordt er zelfs in de functie-eisen beschreven dat de organisatie het belangrijk vindt dat je goed om kan gaan met een tool als ChatGPT. Tot slot zien we in vacatures in de IT-branche vooral terug dat er vraag is naar mensen die veel weten van kunstmatige intelligentie en tools zoals ChatGPT.
Enerzijds zien we, op basis van onze arbeidsmarktdata, dat de komst van ChatGPT impact heeft op de vraag naar personeel. In vacatureteksten wordt de tool vaak genoemd als ondersteunend middel in de dagelijkse werkzaamheden. De komst van het systeem kent uiteraard ook uitdagingen en ethische vraagstukken. Zo zijn er bijvoorbeeld zorgen geuit over de verspreiding van desinformatie en de impact op werkgelegenheid. Maar het is nog vroeg om hier conclusies over te trekken. Wij zijn benieuwd hoe deze trend zich doorzet, jij ook?
Ben je benieuwd wat Jobdigger voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!
Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan